Jak myslí vaši zákazníci? Nemají rádi změny
Lidé nechtějí měnit něco s čím jsou spokojeni. Dokonce nechtějí často měnit ani to, s čím jsou nespokojeni. Změna je totiž energeticky náročná. Jak se podle toho zařídit?
Jedna z nejnáročnějších manažerských činností ve velkých firmách je prosadit změnu. Stroje, programy, produkty, obaly, to vše lze změnit velmi rychle. Ale myšlení zaměstnanců, to je vždycky oříšek. Bývá to dlouhodobý proces plný školení a vysvětlování. I v malých firmách je pro majitele často náročné změnit názor třeba jen jedné prodavačky.
Co soukromý život? Jak se vám chce do změny banky, která vás štve? Velmi často to „zkousnete“ a řeknete si, že jinde stejně nebude lépe. Co třeba změna dodavatele plynu? Značka vůně? Styl oblékání? Mladíkovi na obrázku se z oblíbených kalhot do šortek moc nechce. A co vaše zamilovaná kabelka s těmi úžasnými kapsami, které odpovídají úplně přesně vašim potřebám? Tu nechcete vyměnit ani za nic:-)
Spokojený zákazník také nemá chuť na změnu. Nechce hledat novou kadeřnici, nového právníka, novou restauraci, kam chodí na obědy, ani obchod s outdoorem, kde mu majitel vždy dobře poradí. Změna je energeticky náročná. Musel by složitě zjišťovat, zda nové firmě může věřit. Měl by opět velké obavy, strach ze zklamání.
Pracujte se zákazníkem, dodávejte perfektní služby a servis, zvyšujte jeho spokojenost a důvěru, dávejte něco navíc. Zákazník nebude mít důvod přejít ke konkurenci.
Zde musím upozornit, že toto pravidlo neplatí u “vrtačů kolena” – zákazníků, kteří přejdou ke konkurenci, pokud bude její cena o korunu nižší. Tento typ zákazníků nezajímají vaše kvalitní služby, servis a důvěra, kterou ve vás mají. Zajímá je pouze cena. Ty dobře obslužte, vydělejte na nich a když příště nepřijdou kvůli ceně, pusťte je z hlavy. Věnujte svůj čas a energii těm, kteří si to zaslouží a budou vám to vracet svou přízní.
Pokud nedáte zákazníkovi důvod, za konkurenci vás nevymění.